Parallelt med uvisheden ift. i hvilket omfang fagligheden “teknologiforståelse” på sigt vil indgå i folkeskolen, har vi oplevet et behov for at få gjort fagligheden mere konkret og umiddelbart omsætteligt til konkret praksis.
Vi vil derfor “skære ind til benet” i forhold til fagligheden med den intention, at teknologiforståelse kommer til at leve ude på skolerne. Derfor er denne korte udgave ment som overkommelig og lettere forståelig inspiration til “hvad eleverne skal lære”, når de undervises i teknologiforståelse.
I forhold til Fælles Mål for forsøgsfaget teknologiforståelse er der mange områder og begreber, vi bevidst er udeladt. Vi er dog alligevel ret overbeviste om, at der i denne reducerede ramme er i overflod af udfordrende og spændende undervisning at hente for selv de dygtigste lærere.
God fornøjelse!
“På tværs af datakilder tegnes et billede af, at det pædagogiske personale oplever fagligheden – forstået som Fælles Mål, læseplaner og undervisningsvejledninger – som vanskelig at forstå og omsætte i praksis. “
(Slutevaluering: Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning, Børne- og undervisningsministeriet, 2021)